سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واژگان و اصطلاحات استارتاپی که لازم است بدانیم ??

در هر محیطی که وارد می‌شویم، اصطلاحات و عبارت‌های خاصی رواج دارند که محیط استارتاپی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر حوزه‌ای از دانش، واژگان و اصطلاحات تخصصی خود را دارند که ممکن است برای افرادی که تازه وارد آن می‌شوند، ناشناخته بنظر برسد. شتابدهنده گذر به عنوان اولین شتابدهنده حوزه عمران، محیط زیست و گردشگری قصد دارد در این مقاله به بررسی اصطلاحات استارتاپی و کسب و کارهای نوپا بپردازد.

 

واژه نامه استارتاپی | آشنایی با اصطلاحات استارتاپی

 

آشنایی با اصطلاحات استارتاپی

با توجه به رشد چشمگیر استارتاپ ها در سراسر دنیا و نیز کشورمان ایران اصطلاحات استارتاپی بسیاری ایجاد شده‌اند که برای ورود به دنیای استارتاپ لازم است که با آنها آشنا شویم. در این مقاله سعی شده است که به مهم‌ترین اصطلاحات استارتاپی پرداخته شود، اگر چه این اصطلاحات کم نیستند.

 

Startup (استارتاپ)

استارتاپ به معنای شروع یک کسب و کار جدید با هدف تغییر جهان و کسب درآمد است. استارت آپ در واقع به یک مدل تجاری جدید گفته می‌شود که به منظور رفع یک یا مجموعه‌ای از نیازهای جامعه حاضر ایجاد شده است.

 

Founder (بینانگذار استارتاپ)

بنیان گذار استارت آپ یا Founder در اصطلاحات استارتاپی به شخص یا اشخاصی گفته می‌شود که یک استارتاپ را راه اندازی می‌کنند. این شخص با باور اینکه می‌توانند جهان را دگرگون سازد، پیوسته تلاش می‌کند و دوست دارد که خود رییس خود باشد.

 

 Seed Accelerator (شتابدهنده استارتاپ)

شتابدهنده استارتاپ یا به اختصار شتاب دهنده به عنوان یکی از اصطلاحات استارتاپی، مجموعه‌ای است که استارت آپ را از شروع تا به نتیجه رسیدن آن حمایت می‌کند. شتابدهنده ها با ارائه خدماتی نظیر Mentor-ship (مربی‌)، فضای کار، اصلاح کسب و کار و نیز تامین سرمایه اولیه برای شرکت‌های نوپا، درصدی از مالکیت آن کسب و کار را در اختیار می‌گیرند و در مقابل آموزش‌های لازم برای قرار گرفتن در مسیر کارآفرینی  به آنها ارائه می‌دهند.

 

Unicorn Startup (استارتاپ تک شاخ)

یونیکورن اسب تک شاخی است که از حیوانات افسانه ای به شما می‌رود. آیلین لی از سرمایه گذاران در سال 2013 این نام را انتخاب کرد و به استارتاپ هایی گفته می‌شود که بسیار سریع رشد می‌کنند و ارزش آن‌ها بیش از میلیاردها دلار است مانند استارتاپ های اوبر، پینترست، دراپ باکس و ....

 

Lean Startup (لین استارتاپ)

لین استارتاپ یا استارتاپ‌های نوپا، یک ایده و کسب و کار نوپا است که دارای ریسک کمتری نسبت به سایر استارت آپ‌ها می‌باشد. از آنجایی که 90 درصد استارت اپ ها در شروع فعالیت خود با شکست مواجه می‌شوند، لین استارتاپ کمک می‌کند تا دلایل عدم موفقیت پیدا شود. لین استارت آپ علاوه بر اینکه دلایل عدم موفقیت اینگونه استارتاپ‌ها را پیدا می‌کند، به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا ریسک شکست خود را کاهش دهند. روش لین استارت اپ که یکی از اصطلاحات استارتاپی می‌باشد، این است که ابتدا یک نمونه کوچک و ساده از محصول و خدمات شما آماده می‌کند و با در اختیار گذاشتن آن در یک جامعه کوچک هدف، بازخورد آنها را بررسی می‌کند.

 

Business Plan (طرح کسب و کار)

هر کسب و کاری برای شروع کار و افزایش احتمال موفقیت نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است. بیزینس پلن یا طرح کسب و کار یک سند مکتوب شده و رسمی است که در آن تمام هدف‌ها، ماهیت آنها، زمان رسیدن به آنها، برنامه ریزی‌های مالی و همه مواردی که ضرورت دارند، نوشته شده است. برای دریافت وام و یا بودجه، داشتن بیزینس پلن معتبر بسیار ضروری می‌باشد.

 

seed funding  (سرمایه مرحله کشت ایده)

سید فاندینگ یا سرمایه مرحله کشت ایده به معنای اولین مرحله شروع کار استارتاپی است که معمولا نشان‌دهنده اولین سرمایه ای است که به استارتاپ اختصاص داده می‌شود. این سرمایه می‌تواند از طریق وام، سرمایه گذاران مختلف، خانواده، اطرافیان و یا حتی صاحب کسب و کار تامین شده باشد. این سرمایه در اصل به عنوان بذر اولیه درخت کسب و کاری شناخته می‌شود.

 

Investor (سرمایه‌گذار)

سرمایه گذار به شخص یا اشخاصی گفته می‌شود که با هدف بازگشت سرمایه و سود در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند. این سرمایه‌ها در حوزه‌هایی مثل اوراق قرضه، سهام سرمایه، اوراق بهادار، ارز و کالاهای اقتصادی سرمایه گذاری می‌شود.

 

Angel investor (سرمایه‌گذار فرشته)

سرمایه گذاران فرشته به کارآفرینان و مدیران اجرایی با توان سرمایه گذاری گفته می‌شود که معمولا روی کسب و کارهای نوپا نیازمند سرمایه، سرمایه گذاری می‌کنند. آنها علاوه بر سرمایه گذاری، با ارائه مشاوره و کمک به صاحبان استارتاپ در نقش راهنما نیز آنها را کمک می‌کنند. این سرمایه گذاران در شروع کسب و کار نوپا و با ارایه سرمایه کمتری نسبت به سایر سرمایه گذاران در مراحل اولیه، کسب و کار را حمایت می‌کنند.

 

Venture Capital (سرمایه گذار خطر پذیر)

سرمایه گذار خطرپذیر یا VC یک روش تامین مالی است که در آن سرمایه گذاران به امید سود بالا، ریسک بالایی می‌کنند. سرمایه گذاران خطر پذیر به دنبال کسب و کارهای با پتانسیل بالا رفته و آن‌ها را در رشد و توسعه همراهی می کنند. آنها این کار را در ازای دریافت بخشی از سهام مالی کسب و کار انجام می‌دهند.


منبع: