سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شتابدهنده گردشگری

یکی از صنعت‌هایی که در سال‌های اخیر با رشد و ورود استارتاپ­‌‌های گوناگون دچار تغییرات وسیعی شده است صنعت گردشگری می­‌باشد. این استارتاپ‌­ها با هدف ایجاد بهترین خاطرات و تجربه­‌های هیجان انگیز برای گردشگران شکل گرفته­‌اند. و دیگر هدف این استارتاپ­‌ها کاهش هزینه‌­های سفر می‌­باشد. کارهای مرتبطت با رزرو مکان سکونت، رستوران‌­ها، بلیط هواپیما و قطار و اتوبوس‌­ها، و انواع تفریحات در طول مسافرت، فقط قسمت کوچکی از ایده­‌ها و خدماتی است که استارتاپ­‌ها در صنعت گردشگری انجام داده‌اند.  

 

استارتاپ گت یورگاید get your Guide

این استارتاپ نوعی مارکت پلیس آنلاین است. که کارهایی مانند سفر به جاذبه­‌های گردشگری و رزرو تور گردشگری، و تمامی فعالیت­‌های مربوط به گردشگری را در سایت و اپلیکیشن خود به گردشگران ارائه می­‌دهد. این استارتاپ در آلمان و برخی از کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی فعالیت دارد.  این استارتاپ نوعی واسطه است. و به شرکت‌­های فعال در حوزه گردشگری برای عرضه محصولات و خدمات به گردشگران کمک می­‌کند.

 

استارتاپ ایر بی ان ابی Airbnb

 این استارتاپ در حیطه اجاره جایگاه­‌های اقامتی فعالیت دارد. و هیچ کدام از این جایگاه‌­ها متعلق به استارتاپ ایربی ان بی نیست. و در واقع نقش یک واسطه را بین گردشگران و صاحبان اقامتگاه­‌ها ایفا می­‌کند. گردشگران با عضویت در سایت این استارتاپ و انتخاب مقصد خود برای مسافرت، می­‌توانند اقامتگاه‌­های مسکونی با قیمت مقرون به صرفه انتخاب کنند.

در واقع استارتاپ ایر بی ان بی، موقعیتی را ایجاد می­‌کند که افراد مکان­‌های اقامتی را که بی استفاده مانده با قیمت مقرون به صرفه تری در اختیار گردشگران قرار دهند. و خود نیز با این کار راهی برای درامد پیداکنند.  علاوه بر مالکان ملک‌­ها، گردشگران هم با هزینه­‌های کمتر نسبت به سایر هتل‌­ها  می‌توانند محل‌های اقامتی خود را انتخاب کنند. این استارتاپ در اواخر سال 2007 شروع به فعالیت کرد.

 

استارتاپ تراولکا Traveloka

تراولکا یک استارتاپ اندونزیایی و مربوط به خدمات پرواز است و انواع مسیر‌های هواپیمایی را تحت پوشش خود قرار داده است. این استارتاپ افزون بر رزرو پرواز، رزرو هتل، غذا خوری و ماشین را به عهده دارد و می‌خواهد خدمات خود را به 7 کشور ذیگر نیز ارائه دهد. این استارتاپ در حوزه رزرو هتل، رزرو پرواز، رستوران­‌ها، فعالیت می‌­کند. این ایده به این دلیل به ذهن سازندگان تراولکا رسید که خودشان اکثر مواقع در رزرو بلیط هواپیما از آمریکا به اندونزی دچار مشکل می­‌شدند. این استارتاپ فعالیت خود را با رزرو بلیط هواپیما و هتل از سال 2014 به صورت گسترده شروع کرد.

 

 

شتابدهنده گردشگری

 

استارتاپ  Away

در هنگام سفر یکی از مشکلات همیشگی تهیه چمدان خوب است و استارتاپ اوی، با طراحی و فروش چمدان‌ها ی زیبا و با کیفیت به همرا مناسب‌ترین قیمت در پی حل این مشکل برآمده است. این چمدان‌ها طراحی منحصر به فردی دارند که نظر بسیاری از مسافران را به خود جلب کرده است.  این استارتاپ در سال 2014 توسط دو دست به نام‌های  استفانی و جنیفر شروع به فعالیت کرد.

 

استارتاپ کلوک KLOOK

در این استارتاپ مسافران می‌­توانند برنامه سفرشان را بر اساس سلیقه خود انتخاب کنند. استارتاپ کلوک یکی از بهترین پلتفرم­‌های رزرو در آسیا و چین می­‌باشد. مسافران با این وسیله می‌­توانند به راحتی مشخصات جاذبه­‌های گردشگری و انواع خدمات شهری را که قصد سفر به آن را دارند به دست بیاورند.

 

استارتاپ هاپر Hopper

بخشی از بزرگترین چالش­‌های فکری گردشگران یافتن راهی برای کاهش هزینه های مسافرتی خود است. استارتاپ هاپر برای از بین بردن این  چالش شروع به فعالیت کرد.  این اپلیکیشن اطلاعاتی را برای پیش بینی کاهش قیمت بلیط هواپیما در اختیار مسافران قرار می­‌دهد. این اپلیکیشن با دریافت مقصد گردشگران و با تجزیه و تحلیل اطلاعات به مسافر زمان مناسب برای تهیه بلیط با کمترین قیمت را اعلام می‌­کند. استارتاپ هاپر در سال 2016 در کانادا تاسیس شد.

 

استارتاپ اوانئوس

یکی از متداول‌ترین نوع سفرها، تورهای گرشگردی می‌باشد، بیشتر تورهای گردشگری،  چندین برنامه گوناگون برای مقصد های گردشگران معرفی می‌کنند و گردشگران از میان آن‌ها بهترین توری را که نزدیک به شرایطشان است انتخاب می‌کنند. تقریبا تورهای گردشگری گزینه انتخاب هتل را در فهرست خود ندارند. و فقط گاهی اوقات این شرایط را فراهم می‌­کند. و اگر گردشگری قصد بیشتر ماندن را داشته باشد باید هزینه زیادی را پرداخت کنند. استارتاپ اورانئوس برای حل این مشکل اقداماتی را انجام داده است.

با توجه به گسترش روز افزون استارتاپ­‌های گردشگری در دنیا، نیاز به حضور  شتابدهنده‌های تخصصی در حوزه گردشگری نیز بیش از گذشته احساس می­‌شود.

این  شتابدهنده‌ها تمام شرایط و امکانات مورد نیاز برای پیشرفت و رشد؛ مانند سرمایه، مشاور و منتورشیپ، فضای کار اشتراکی برای تیم­‌های استارت آپی را فراهم می‌­کند. در واقع می‌­توان گفت که اصلی­‌ترین کار شتابدهنده‌­ها تقویت یک استارتاپ و کمک به تبدیل آن به شرکتی است که بعد از خروج از حمایت شتابدهنده بتواند به تنهایی پیشرفت کند.

 

در ادامه به معرفی چند شتابدهنده فعال در حوزه گردشگری پرداخته می‌شود.

 

  • مرکز نو آوری و شتابدهی تگ با هدف فرهنگ نو آوری و توسعه زیست بوم کار آفرینی ایجاد شده است. شتابدهنده تگ با تمرکز بر ایده­‌های نو و خلاق و اراِئه خدمات و امکانات شتابدهی به استارتاپ­‌ها و صاحبان ایده حمایت می­‌کند. حوزه فعالیت این شتابدهنده در گردشگری و صنایع دستی، کشاورزی، سلامتی و پزشکی، بیوتکنولوژی، صنایع و معدن، و بیو تکنولوژی می‌باشد. مرکز مشاوره کار آفرینی تیک آپ یک شتابدهنده است که به عنوان مهیا کننده امکانات و شرایط برای فعالیت سازمان‌ها و استارتاپ‌­های نو‌پا مستقل بوده و این مرکز با هدف ارتقا و توسعه فرهنگ کار آفرینی از سال 1396 در حوزه‌های فناوری و اطلاعات و گردشگری در شهر اردبیل شروع به فعالیت کرده است.
  • شتابدهنده اکسل با سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت همکاران راهپویان همتا از سال 1395فعالیت خود را در استان‌های پر پتانسیل کشور مانند استان اصفهان، گیلان، قزوین شروع کرده است. و با فعالین بیش از 20 استان کشور در حال همکاری است. تمرکز اصلی شتاب‌دهنده اکسل، سرمایه‌ گذاری بر حوزه‌های ICT شامل پلتفرم‌های اینترنت اشیا، تجارت الکترونیک،  اپلیکیشن موبایل و نرم‌افزارهای محتوا محور، گردشگری، فینتک است. این شتاب‌دهنده با در اختیار قرار دادن سرمایه اولیه، فضای کار اشتراکی و امکانات، منتورینگ، آموزش و شبکه ارتباطی گسترده به تیم‌های استارتاپی منجر به افزایش سرعت رشد و کاهش احتمال شکست این تیم‌ها می‌شود.
  • شتابدهنده دیموند نیز از دیگر شتابدهنده‌های عمومی و هم چنین فعال در حوزه گردشگری می‌­باشد. این شتابدهنده فعالیت خود را از سال 1393 با هدف کمک به رشد کسب وکارهای نوپا، فعالیت خود را آغاز کرده است. فعالیت اصلی مرکز شتابدهی دیموند، ارائه خدمات شامل آموزش، فضای کار اشتراکی، منتورشیپ، و ایجاد شرایط رشد تیم‌­های نوپا،      است. در کنار بخش مهم و اصلی دیموند، سه فعالیت مکمل اجرا می­‌شود. در پلتفرم نوآوری سازمانی دیموند، شرایط همکاری مفید و موثر، بین سازمان‌­ها و استارتاپ­‌ها بر قرار  می‌شود
منیع: